Збройні сили УкраїниОзброєння та техніка

Вітчизняна броня для українського війська.

УКРАЇНА АКТИВНО НАРОЩУЄ ЗУСИЛЛЯ У СТВОРЕННІ НОВОЇ БРОНЕТАНКОВОЇ ТЕХНІКИ ДЛЯ НАШОГО ВІЙСЬКА

У святковому військовому параді, присвяченому 27-й річниці незалежності України, у складі зведеної механізованої колони Хрещатиком проїде чимало нових зразків бойової техніки та озброєння, які виробив український оборонно-промисловий комплекс (ОПК). Тож ознайомимося докладніше з основними з них

T-84–120

На чолі механізованої колони — танк T-84–120, модернізована версія танка Т-84У, адаптованого до стандартів НАТО. Танк має 120-мм гармату КБМ2, яка використовує боєприпаси калібру 120 мм саме стандарту НАТО й дає змогу вести вогонь керованою ракетою калібру 120 мм українського або закордонного виробництва. Крім того, танк озброєно спареним 7,62-мм кулеметом КТ-7,62 й 12,7-мм зенітним кулеметом. На танку встановлено автомат заряджання (можливе встановлення як французького, так і вітчизняного виробництва), який розміщено в кормовій частині башти, а також тепловізор. Компонування танка настільки вдале, що існує реальна можливість установлення на ньому в рамках подальшої модернізації перспективної 140-мм гармати «Багіра» або створення на базі танка уніфікованої самохідної артилерійської установки. Танк повністю складено з вітчизняних складників, хоча цілком він сумісний з основними складниками закордонного виробництва.

Т-84У

За T-84–120 рухатиметься шестеро танків Т-84У. На сьогодні цю машину вважають найперспективнішим українським основним бойовим танком. Її розробило Харківське конструкторське бюро з машинобудування імені О. О. Морозова на базі танка T-84, який був своєю чергою подальшим удосконаленням іще радянського танка Т-80УД. Проте українські Т-80У суттєво відрізняються від базової радянської машини й, по суті, являють собою нову машину. Зокрема вона має нову зварно-катану башту, що дає змогу на 25–30% підвищити стійкість танка до ураження сучасними й перспективними протитанковими боєприпасами; вбудований динамічний захист нового покоління, що забезпечує підвищений захист у передньому секторі від кумулятивних і бронебійних снарядів; тепловізійний приціл, що різко підвищує бойові спроможності танка в нічний час доби; форсований двигун потужністю 1200 к. с. замість 1000-сильного двигуна, встановленого на Т-80УД. Крім того, український танк став набагато «розумнішим» за свого радянського попередника. Адже його комплекс управління вогнем і суміжні з ним системи повністю побудовано на цифрових технологіях і сучасній елементній базі. Своєю чергою комплекс оптико-електронної протидії (оптико-електронним засобам ворога) допомагає екіпажеві танка ефективно боротися з протитанковими засобами ураження противника, де використовують оптичний канал наведення. Крім того, на танку встановлено допоміжний агрегат живлення, систему розрахунку вигину каналу ствола, новітню систему навігаційного забезпечення, зокрема з можливістю використання супутникового каналу навігації. За потреби танк обладнують новітньою системою маскування й димопуску. Бортові екрани танка суттєво збільшено, що забезпечує йому додатковий захист бортів корпусу й компонентів ходової частини від протитанкових засобів малого радіусу дії.

БТР-3ДА

БТР-3ДА є подальшим розвитком бронетранспортера БТР-3Е1 з урахуванням досвіду війни на Сході України (враховано понад 700 зауважень від експлуатантів). Він швидший та маневреніший за свого попередника, у нього поліпшений бронезахист екіпажу. Крім здатності вести вогонь на ходу, новітній український БТР завдяки встановленню оптико-електронного модуля з телевізійним і тепловізійним каналами наведення дістав змогу робити це й в нічній час. Додатковий енергоагрегат, який встановлюють на машину, дає змогу відтепер відкривати й вести вогонь із бойового модуля без використання двигуна. Щоб відкрити вогонь по ворогу з озброєння БТРа, тепер не потрібно заводити двигун.

На ДП «Київський бронетанковий завод» ці бронетранспортери оснастили чотиритактним шестициліндровим дизельним двигуном із рідинним охолодженням Deutz BF6M1015CP та автоматичною трансмісією Allison типу 3200SP. А весною 2016 року завод уже завершив полігонні випробування командного варіанта цього БТРа, БТР-3К. Завдяки цьому машина має досить пристойні швидкісні характеристики: за повної бойової маси бронетранспортера БТР-3ДА до 16,5 т він розвивав під час випробування максимальну швидкість по шосе 104 км/год. Бронетранспортер БТР-3ДА оснащено баштовим модулем БМ-3 «Штурм» зі стабілізацією блоку озброєння у двох площинах (стабілізацію забезпечує сучасний цифровий стабілізатор високої точності СВУ-504С із використанням твердотільних гіроскопів). Для посилення вогневої потужності на нього встановлено 30-міліметрову автоматичну гармату ЗТМ-1 (з боєкомплектом 350 пострілів). Окрім того, на бойовому модулі додатково розташовано дві пускові установки для протитанкових керованих ракет «Бар’єр», а також 30-міліметровий автоматичний гранатомет КБА-117 і спарений кулемет КТ-7,62 мм (із боєкомплектом 2000 набоїв). А система панорамного огляду дає змогу членам екіпажу тримати в полі зору місцевість під розгорнутим кутом (майже 360 градусів).

БТР-70ДІ

БТР-70ДІ — він же БТР-7 «Захисник» (командно-штабний варіант БТР-70ДІ-02 — «Світязь», на параді буде представлено обидві модифікації). Усупереч поширеній думці, БТР-7 не являє собою глибокої модернізації ще радянських БТР-70 або БТР-80. Ця машина фактично є принципово новою розробкою українських зброярів, зокрема Державного підприємства «Миколаївський бронетанковий завод» і нагадує своїх радянських попередників лише формою корпусу.

Її оснащено механічною шестиступінчастою коробкою передач, незалежною підвіскою всіх коліс і повним приводом. Захист цього БТРа було істотно поліпшено порівняно з радянськими БТРами в кілька разів за рахунок установлення на нього комплексу активного захисту «Заслон». Загалом питанню захисту самої машини та екіпажу в цьому БТРі виробник і розробник приділили найбільшу увагу. Наприклад, у ньому є посилений протимінний захист класу 3А й 3В за класифікацією НАТО.

На бронетранспортер може бути встановлено кілька варіантів озброєння. Зокрема бойові модулі «Буг» (буде представлено на параді два кулемети, 14,5-мм і 7,62-мм, 30-мм АГС і дві ракети ПТРК «Бар’єр»), «Інгул» та «Штиль». Два останні передбачають установлення 30-мм автоматичної гармати типу ЗТМ-2, а також спеціального БпЛА, здатного здійснювати розвідку в радіусі близько 15–17 км. На ньому також установлено телевізійний комбінований денний і нічний приціл із лазерним далекоміром і систему огляду «Панорама».

Бронеавтомобіль «Козак-2»

Бронеавтомобіль «Козак-2», прийнятий на озброєння ЗС України 2017 року, на параді буде представлено разом із новітнім українським ПТРК типу «Стугна». Його виробляє київське НВО «Практика». Єдиний з-поміж українських бронеавтомобілів, який пройшов випробування реальним підривом вибуховим пристроєм, котрий імітував фугас (до 6 кг тротилу), що, за класифікацією НАТО STANAG, відповідає 2-му рівню класу захисту. Це стало можливим завдяки V-подібній конструкції днища бронеавтомобіля та встановленню спеціальних підвісних протимінних крісел у ньому для екіпажу й десанту. Бронеавтомобіль «Козак-2» виробляють на базі повнопривідного шасі вантажного автомобіля IVECO EuroCargo, розрахованого на повну масу в 15 т. Корпус цього бронеавтомобіля впевнено захищає від куль калібру 7,62 мм. На відміну від «Козака-001», новий бронеавтомобіль отримав систему пожежогасіння салону, підкачування шин, обігрів не тільки лобового скла, а й заднього скла. «Козак-2» оснащено фільтровентиляційним обладнанням, інфрачервоними камерами, що дає змогу йому рухатися вночі, без застосування світлових приборів, автоматичною системою підкачування шин, кондиціонером і системою обігріву. На даху бронеавтомобіля обладнано платформу для встановлення різноманітного озброєння (від ПТРК до кулеметів і гранатометів).

Бронеавтомобіль «Варта»

«Варта» — бронеавтомобіль із колісною формулою 4×4 виробництва компанії «Українська бронетехніка». Машину створили спеціально для поліції та сил Спеціальних операцій Національної гвардії України. Але за низкою своїх параметрів «Варта» виявилася цілком придатною для служби у війську. На параді її буде представлено разом з американським ПТРК «Джевелін». Зазвичай машину укомплектовують двигуном ЯМЗ потужністю 270 к. с., але в перспективі планують установлення двигуна Cummins потужністю 300 к. с. Застосовують безкамерні шини Continental. Корпус бронеавтомобіля розраховано таким чином, що він передбачає розміщення на даху бойового модуля або кулеметно-гранатометної установки загальною вагою до 500–550 кг. Є можливість установлювати бойовий модуль із кулеметом 7,62 мм, 12,7 мм і башту типу БП-1, аналог башти, яку встановлюють на БТР-70/80 і БРДМ-2, або модуля, озброєного кулеметами 14,5 мм і 7,62 мм. Загалом корпус (стіни й дах бронеавтомобіля) передбачає встановлення будь-якого можливого типу бойового модуля.
У бронеавтомобілі «Варта» використано не тільки V-подібну форму днища, як у «Козака-2», а й V-подібну геометрію самої бронекапсули. Такий захист дає змогу витримувати підрив заряду потужністю до 8 кг у тротиловому еквіваленті, а також дає змогу в разі пошкодження днища замінити його без заміни бронекапсули. До того ж його оснащено сучасними протимінними сидіннями для екіпажу й десанту з ефектом амортизації. Зацікавлення українських військовиків у цьому зразку автомобіля зумовлено тим фактом, що ця машина має низку переваг перед іншими машинами такого класу: високу прохідність (завдяки порівняно великому кліренсу), великий простір у десантному відсіку, що дає змогу з комфортом там розміститися 10 піхотинцям із важким піхотним озброєнням, із кулеметами й ручними гранатометами включно, доволі якісну підвіску, яка підвищує комфорт їзди по бездоріжжю тощо. Наприкінці 2017 року дослідна партія цих бронеавтомобілів пройшла обкатування фронтом на Сході країни, де кожна з них пройшла від 15 тис. км до 30 тис. км протягом не менше як шести місяців.

Бронеавтомобіль «Дозор-Б»

Бронеавтомобіль «Дозор-Б» — повнопривідна бойова броньована машина з колісною формулою 4х4. Створило її в Україні Харківське конструкторське бюро з машинобудування (КБ ХКБМ) як багатоцільовий захищений транспортний засіб для транспортування особового складу, зброї та військового обладнання вагою до 2 т. Виготовляють автомобіль на заводі імені В. О. Малишева, Київському бронетанковому заводі та Львівському бронетанковому заводі. Належить він до типу легких бронеавтомобілів.

Із 17 серпня по 20 листопада 2015 року проходив державні випробування дослідний зразок ТКБМ «Дозор-Б», який розроблено на ДП «ХКБМ» і виготовлено на ДП «ЛБТЗ».

Броньовий корпус бронеавтомобіля «Дозор-Б» забезпечує захист екіпажу, десанту й внутрішнього обладнання від стрілецької зброї, протипіхотних мін та впливу зброї масового ураження. Корпус зварено з листів броньової сталі. Броньове скління автомобіля забезпечує захист, аналогічний основному броньовому захисту. Його днище виконано з броньової сталі, воно має циліндричну форму для забезпечення захисту від мін. Для захисту від куль більшого калібру й потужніших засобів ураження передбачено навісні елементи захисту. Машину розробили в розрахунку на використання дизельного двигуна німецького виробництва Deutz BF 4M 1013 FC об’ємом 4,76 л та потужністю 190 к. с. («Євро-3»). Проте через відмову виробника гарантувати постачання двигунів у потрібній кількості виникла затримка з початком виробництва. Як наслідок, було вирішено адаптувати машину під п’ять різних двигунів і трансмісій. Як силову установку може бути застосовано двигуни Iveco 8142.38.11 потужністю 122/136 к. с. («Євро-2»), чотиритактний, чотирициліндровий рядний дизель із турбонаддувом і проміжним охолодженням надуваного повітря. На автомобілі може бути встановлено й шестициліндровий дизельний двигун Iveco потужністю 197 к. с. Моторний відсік машини повністю захищено броньовим захистом. Тому тут установлено нетипову для звичних машин систему охолодження двигуна.

«Дозор-Б» оснащено системами вентиляції, системою опалення та кондиціонером. Спеціальне обладнання бронеавтомобіля «Дозор-Б» включає в себе систему централізованого підкачування шин і лебідку.

Підготував Костянтин МАШОВЕЦЬ

Tags
Show More

Related Articles

Close